На 16.1.2014г. в дебат в „Тази сутрин“ по бТВ адв.д-р Виктор Костов отговаря на въпроса „Престъпление ли е да учиш в къщи“
От Владислава Борисова
В казуса с домашния ученик от Смолян журналистите и чиновниците от МОН упорито избягват основните въпроси, концентрирайки се върху техническите параметри, все едно по този начин ще вкарат Боби в собствените си рамки, с което проблемите ще изчезнат и всички ще могат безметежно да забравят за случая (линк към предаването: http://btvnews.bg/video/video/tazi-sutrin/prestaplenie-li-e-da-uchish-vkashti.html)
Дори и в техническите параметри обаче не са в състояние да бъдат максимално коректни, приемайки, че вътрешно разписаните от едно ведомство правила имат неотменимия статут на закон, независимо че противоречат на международните регламентации. Прочее законът също не е неотменими подлежи на промяна, когато не отговаря на обществените интереси.
За да завърша с параметрите, Боби, който днес е все още на 12г. е участвал в две състезания, проведени в Смолян през тази учебна година и е завършил първи във възрастовата група за 8ми клас (14-15г.).
(http://smb-smolyan.org/fulltext.php?id=63; и http://pmg-smolyan.org/work/kms_2013_rezults_all.pdf)
Що се отнася до оплакванията на учители, а не на самите участници за това как заради дете извън системата техните ученици са с едно място назад…. По същата логика, ако детето на второ място се беше разболяло всички останали щяха да са с едно място напред. Госпожи и господа учители, тези жалки и низки вопли не ви правят чест и доказват единствено собствената ви непригодност да работите в конкурента и свободна среда.
Същността на проблема се заключава в безпределната мания за контрол и праведност на тоталитарната държава. Не съществуват други регламенти извън Българските. Само в България има минимални образователни стандарти, при това едни единствени, разписани от МОН. О не, това според г-жа Кънчева не е държавен монопол. Г-жата явно няма представа какво означава терминът „монопол”.
Децата покриват входно ниво за Оксфорд? Покриват тестове за образователни нива на чужди държави? Това доказва ли достатъчно обща култура? Категорично не, според нашата администрация.
Не съществува друго образование извън онова, давано от МОН. То, образованието няма никакво значение, знанията нямат тежест, а значение за обществото, държавата и реализацията на личността има единствено получената от МОН диплома.
Чиновниците държат на правилата. Но тези правила се определят единствено и само от вездесъщата и безгрешна наша бюрокрация, която дори не прави разлика между домашно обучение и неприсъствена, дистанционна, самостоятелна и индивидуална форма на обучение. Невъзможността да направят подобна разлика говори за пълната им професионална некомпетентност. Като започнем от там, че тези форми не са свободно избираеми от родителите, а за всяка от тях е нужно семействата и децата да отговарят на специфични изисквания, минем през факта, че не обхващат всички класове и завършим на постоянните изпити, които според системата децата трябва да полагат.
Валидиране на знания и степени на образованието очевидно са прийоми, непознати на нашето министерство.
Имат ли родителите нужния капацитет за да преподават на децата си? Скъпо общество, уважаеми МОН, всички ние сме плод на нашата образователна система. Покрили сме вашите стандарти. Обучени сме от вас. Ако не можем да предадем базисни познания по химия и физика на децата си, ако не сме в състояние в зрялата си възраст, подготвени от вас да изучим един предмет на ниво да предадем елементарни познания на децата си, тогава е редно да закрием всички български образователни институции и да признаем тоталния крах на българското образование. Да ни давате право, да прецените дали сме в състояние да решаваме какво образование и как да го дадем на децата си? Нека ви припомня, че вие вече сте ни признали за достатъчно образовани с вашите дипломи, вкл. за висше образование. Въпреки това не е зле във връзка с безпокойствата си за това как се случва домашното образование, кой преподава, как преподава и пр. да се запознаете малко повече и едва тогава да споделяте собствените си опасения и страхове.
Защо адв.д-р Виктор Костов показва статистика от САЩ? Изкривява данните? А дали наистина? Вие отказвате да признаете правото на съществуване на домашни ученици, включително като им дадете възможността да участват свободно във всички състезания и олимпиади в страната. Ако не беше така може би щяхме да сме в състояние да създадем наша статистика. Но ви уверявам, че резултатите от нея няма да са по-различни от американските, от английските и т.н.
Религиозни причини за избор на домашно образование?!? На фона на всичко коментирано до тук? Разбирате ли, че с това си изказване обиждате общността, слагайки всички под един знаменател и обвинявайки родителите (дори и невярващите, защото има и такива) в религиозен фанатизъм и/или фундаментализъм? Вероятно вече осъзнавате, че сте прекалили и не сте искали да отправите подобни обвинения?
Тогава излиза, че признавате, че официалната държавна религия е атеизма и тя се преподава достатъчно качествено в училищата за да гарантира формирането на атеистично поколение, чиито родителите не са в състояние да възпитат в своята религия в извън училищно време? Сигурни ли сте, че е добра идея да твърдите подобно нещо? Моля, запознайте се с текстовете, касаещи религията в страната и забраната за дискриминация по религиозен признак, разписани в Конституцията на Република България.
Истината е елементарна. България е „бананова република“ в твърде много сфери. У нас се приемат за недопустимо нарушение на нормата практики, познати от десетилетия в другите държави. Да, господа водещи на „Тази сутрин“ в БТВ, няма скоро да ги стигнем американците, ако не се постараем да го направим. Първата крачка към това е да променим мисленето си като започнем да мислим.